Saarioinen - vuosikertomus 2014

Toimitusjohtajan katsaus

Päättynyt vuosi oli Suomessa taloudellisesti kireä. Talouden taantuma jatkui, ja loppuvuosi oli vielä odotettuakin kireämpi. Päivittäistavaroiden myyntivolyymi laski edelleen, ja elintarviketeollisuuden tuotanto supistui viime vuoden aikana 2,9 prosenttia. Myös elintarvikkeiden kuluttajahinnat kääntyivät laskuun loppuvuoden aikana.

Heikosta yleisestä talouskehityksestä ja kulutuskysynnän laskusta huolimatta Saarioinen säilytti Suomessa vahvan asemansa valmisruokien, marjavalmisteiden ja salaattikastikkeiden markkinajohtajana. Tutkimustulosten mukaan Saarioinen on edelleen luotetuin valmisruokamerkki.

Saarioinen Oy teki merkittävän strategisen päätöksen luopua naudan, sian ja broilerin hankinta-, teurastus- ja leikkuuliiketoiminnoista. Kauppa toteutui 1.2.2014, ja sen jälkeen erilaisia tuotannollisia siirtoja tehtiin koko loppuvuoden ajan. Vaikka teurastus- ja lihanleikkuuliiketoiminnoista luovuttiin, Saarioisten kotimaisen lihan saanti on turvattu pitkillä hankintasopimuksilla. Kaikissa Saarioinen-merkillä myytävissä valmisruuissa on käytössä vain kotimaista lihaa. Yrityskaupan myötä Saarioisilla on nyt selvästi paremmat edellytykset keskittyä entistä asiakas- ja kuluttajalähtöisempään toimintaan ja pidemmälle jalostettuihin tuotteisiin.

Saarioinen-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 282,3 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,1 miljoonaa euroa. Konsernin nettoinvestoinnit olivat 7,3 miljoonaa euroa. Pääosa investoinneista oli tuottavuus- ja korvausinvestointeja. Saarioinen Oy panosti edelleen tuotantoprosessien ja uusien tuotteiden kehittämiseen. Uutuustuotteita lanseerattiinkin kaikkiin päätuoteryhmiin, ja onnistuminen niissä ylitti alan keskiarvot.

Saarioinen uudisti konsernin strategian. Työn tuloksena konsernille vahvistettiin uudistetut missio, visio ja strategia. Uusi missiomme on ”helpotamme ihmisten elämää tarjoamalla puhtaista raaka-aineista valmistettua hyvää ruokaa.” Haluamme siis olla mukana ruokailun eri tilanteissa, käyttää hyviä puhtaita raaka-aineita ja tehdä hyvänmakuista ruokaa. Visiomme on olla Suomen arvostetuin ja luotettavin ruoka-alan yritys. Uuden strategian jalkautus on aloitettu, ja Saarioisilla on menossa useita eri hankkeita, jotka tukevat uutta strategiaa. Henkilöstömme on vienyt hankkeita eteenpäin innostuneesti ja ripeästi.

Strategian uudistamiseen liittyi myös organisaatiomuutos, jonka tavoitteena on selkeästi asiakaslähtöisempi toiminta. Saarioinen Oy:llä on nyt kaksi tulosvastuullista liiketoimintayksikköä: Vähittäiskauppa ja Foodservice. Uusi organisaatio aloitti toimintansa 1.1.2015, ja sen rakenne tukee ja toteuttaa uudistettua strategiaa sekä sen tavoitteita. Toimintamme on nyt entistä asiakas- ja kuluttajalähtöisempää, ja pystymme nopeammin vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin.

Uudistimme viime vuonna myös mainonnan linjaamme ja vaihdoimme mainostoimistoa. Uutena peruslinjauksenamme on arjen helpottaminen hyvällä omallatunnolla, mitä uusi sloganimme ”aina hyvä, välillä paras” kuvaa. Otimme käyttöön myös uusia mainonnan muotoja, kuten Putous-ohjelman live-mainokset. Saarioisten uusi mainonta saikin heti tunnustusta, sillä joulumainoksemme sai Kuukauden Parhaat Sekunnit -palkinnon.

Saarioisten markkina-asema ja taloudellinen tilanne ovat vakaalla pohjalla. Meillä on hyvät asiakassuhteet, laadukkaat tuotteet ja osaava henkilöstö. Olemme myös muuttaneet toimintaamme entistä asiakas- ja kuluttajalähtöisemmäksi. Haluamme olla jatkossakin toimialamme edelläkävijä Suomessa ja Virossa. Kuluvana vuonna liikevaihtomme laskee jonkin verran tehdyistä liiketoimintajärjestelyistä johtuen, mutta kannattavuuden odotetaan paranevan. Saarioinen Oy viettää tänä vuonna myös juhlavuotta: 60-vuotismerkkipäiväämme juhlistetaan toukokuussa järjestettävällä juhlaseminaarilla.

Kiitän lämpimästi asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja Saarioisten koko henkilöstöä hyvästä ja luottamuksellista yhteistyöstä vuonna 2014. Jatketaan yhdessä innovatiivista kehitystyötä puhtaista raaka-aineista valmistetun, hyvän ja maukkaan ruuan parissa.

Ilkka Mäkelä

Ilkka Makela alasivu