Teurastamo- ja leikkuuliiketoimintojen myynti toteutui
Saarioinen teki vuonna 2013 esisopimuksen Jyväskylän teurastamo- ja leikkuuliiketoiminnan sekä Sahalahden broileriteurastamon myynnistä Atrialle. Kauppa toteutui Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän jälkeen vuoden 2014 tammikuussa. Kaupan myötä Saarioisten hankinta-, teurastus- ja leikkuutoimintojen henkilöstö siirtyi vanhoina työntekijöinä Atrian palvelukseen helmikuussa 2014.
Kauppa tuki Saarioisten strategiaa keskittyä jatkossa pidemmälle jalostettuihin tuotteisiin, joissa markkina-asema on vahva.
Kartanon Parhaat -sarja laajeni uusilla tuotteilla
Saarioinen toi vuonna 2013 markkinoille uuden Kartanon parhaat –sarjan, jonka perinteiset, maistuvat ja kotoisat tuotteet kuluttajat löysivät hyvin. Sarjaa kasvatettiinkin uusilla tuotteilla vuonna 2014. Alkuvuodesta 2014 sarjassa lanseerattiin kaksi kypsää lihakastiketta ja kaksi juustokakun makuista kerrosjälkiruokaa.
Kartanon Parhaat -sarjan laajentaminen kuvasti osaltaan Saarioisten päätöstä panostaa jatkossa yhä voimakkaammin pitkälle jalostettuihin tuotteisiin. Muita vuoden 2014 uutuustuotteita olivat muun muassa fosfaatittomat, etenkin lapsille suunnatut kokolihaleikkeleet Pikkukinkku ja Pikkukalkkuna sekä käteensopivat Pizza Piccolot.
Katriina Virtanen aloitti markkinointi- ja viestintäjohtajana
KTM Katriina Virtanen aloitti Saarioisten uutena markkinointi- ja viestintäjohtajana 2.6.2014. Ennen Saarioisille siirtymistään viialaislähtöinen Virtanen toimi pitkään elintarviketeollisuuden brändien markkinointitehtävissä. Hän työskenteli aiemmin muun muassa Raisio-konsernissa sekä Leaf Oy:ssä.
Uusia tuulia mainonnassa
Syksyllä 2014 suositun Putous-viihdeohjelman mainoskatkoilla nähtiin Saarioisten uudentyyppisiä Pizza Piccolo -live-mainoksia. Katsojat äänestivät, millä tyylillä suosittu YouTube -ryhmä Justimus improvisoi Pizza Piccolo -mainokset suorissa lähetyksissä. Pizza Piccolot näkyivät myös Putouksen kisa-applikaatiossa, ja Saarioisten ohjelmatunniste kuultiin lähetyksissä eri sketsihahmojen esittämänä. Putous-yhteistyö poiki Saarioisille ja Pizza Piccoloille näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja vetosi etenkin nuoreen yleisöön. Yhteistyö toimi myös lähtölaukauksena Saarioisten aktiiviselle some-markkinoinnille.
Niin ikään Saarioisten rento joulumainos, jossa joulupukki halusi viettää laatuaikaa joulumuorin kanssa, herätti runsaasti kiinnostusta ja kehuja. Mainos miellytti myös ammattilaisia, sillä se palkittiin Kuukauden Parhaat Sekunnit -palkinnolla.
Strategia uudistui syksyllä 2014
Saarioinen uudisti strategiansa syksyllä 2014. Perusajatus ei kuitenkaan muuttunut strategiauudistuksessa mihinkään; Saarioinen jatkaa edelleen tarjoamalla suomalaisille hyvää ruokaa. Keskeisin muutos on se, että jatkossa Saarioinen on asiakas- ja kuluttajalähtöisempi kuin ennen. Omasta teurastustoiminnasta luopuminen vuoden 2014 alussa mahdollisti osaltaan uuden toimintatavan. Saarioisten tavoitteena on tarjota tulevaisuudessa uusia ruokaratkaisuja, jotka helpottavat kuluttajien elämää ja palvelevat asiakkaiden liiketoimintaa.
Uusi organisaatio tukee strategiaa
Yhtiön strategiauudistuksen yksi konkreettinen osa oli koko organisaatiorakenteen uudistaminen palvelemaan entistäkin paremmin asiakas- ja kuluttajalähtöistä toimintaa. Saarioinen ottikin vuoden 2015 alusta käyttöön asiakkuuksiin pohjautuvan liiketoimintayksikkömallin. Samassa yhteydessä pitkään käytössä ollut HoReCa-nimi vaihtui Foodserviceksi.