Saarioinen
Oy ja Atria Oyj tekivät merkittävän yrityskaupan, jossa Saarioinen myi Atrialle
naudan, sian ja broilerin hankinta-, teurastus- ja leikkuuliiketoiminnot.
Kauppa toteutui 1.2.2014. Kaupan seurauksena konsernin henkilöstö väheni
lähes 400 hengellä vuoden 2013 keskimääräiseen lukuun verrattuna ja konsernin
liikevaihto pienenee asteittain vuositasolla noin 40 miljoonalla eurolla.
Saarioinen -konsernin liikevaihto vuonna
2014 oli 282,3 miljoonaa euroa, mikä oli 44,1 miljoonaa euroa edellistä vuotta
pienempi. Liikevoitto oli 3,1 miljoonaa euroa eli 7,5 miljoonaa euroa edellistä
vuotta heikompi ja tulos ennen satunnaisia eriä oli 2,0 miljoonaa euroa. Liikevaihdon
laskun keskeiset tekijät olivat em. yrityskauppa sekä valmisruuan kysynnän ja
imagon vaikeudet, mitkä heijastuivat myös liikevoiton heikentymiseen.
Konsernin strategian uudistaminen käynnistettiin keväällä ja työn
tuloksena konsernille vahvistettiin uudistetut missio, visio ja strategia.
Uuden strategian toteuttamiseen liittyvät hankkeet ja projektit aloitettiin
vuoden lopulla.
Vuoden lopulla päätettiin organisaatiomuutoksesta, jonka tavoitteena on
aiempaa asiakaslähtöisempi toiminta. Jatkossa Saarioinen Oy:llä on kaksi
liiketoimintayksikköä: vähittäiskauppa ja Foodservice. Sen lisäksi on
liiketoimintoja palvelevia yhteisiä toimintoja. Uusi organisaatio aloitti
toimintansa 1.1.2015.
Mainontaa uudistettiin tilikauden aikana voimallisesti yhteistyössä
uuden mainostoimiston kanssa. Uutena mainonnan keinona käytettiin Putous
-televisio-ohjelman live-mainoksia. Saarioisten uusi joulumainos sai joulukuun
Kuukauden Parhaat Sekunnit -palkinnon.
Konsernin taloudellista asemaa ja tulosta kuvaavat tunnusluvut on
esitetty toimintakertomuksen lopussa olevassa taulukossa.
Saarioinen-konsernin riskienhallinnassa riskit luokitellaan neljään tasoon: strategisiin, operatiivisiin, rahoituksellisiin ja vahinkoperusteisiin. Riskien merkittävyyden arvioinnissa on kiinnitetty huomiota riskin toteutumisen todennäköisyyteen ja vaikutuksen suuruuteen.
Strategiset
riskit ovat konsernin päämäärien ja tavoitteiden saavuttamiseen liittyvää
epävarmuutta. Näiden riskien hallinnasta vastaavat emoyhtiön hallitus ja
toimitusjohtaja.
Operatiiviset riskit ovat liiketoimintaan ja vuosisuunnitelmien toteuttamiseen liittyviä liikeriskejä. Vastuu niiden hallinnasta on eri toimintojen johdolla. Toimintojen johtoryhmät arvioivat liikeriskejä ja niiden vaikutuksia. Merkittävimpiä operatiivisia riskejä ovat tuotemerkin imagoon negatiivisesti vaikuttavat tuoteriskit, kilpailutilanteen ja asiakaskunnan voimakkaan muuttumisen mahdolliset vaikutukset sekä keskeisten tietojärjestelmien käytön estävät virheet. Saarioinen-merkin imagoa ja asemaa on vahvistettu mainoskampanjoilla ja asiakkuuksien hallinnan kehittämisellä sekä muilla markkinointitoimenpiteillä. Tietohallinnon riskejä on pienennetty tietoriskikartoituksien perusteella tehdyillä parannuksilla ja tietojärjestelmähankkeisiin sisältyvillä riskianalyyseilla.
Rahoitukselliset
riskit liittyvät saataviin, korkoihin, valuuttoihin, hyödykehintoihin ja
kassavirtaan. Sähkön hintariskiä vastaan on suojauduttu
sähköjohdannaissopimuksilla, joiden toteutuksesta vastaa konsernin ostojohtaja.
Muiden riskien hallinnasta vastaa rahoitusperiaatteiden mukaisesti konsernin
taloudesta vastaava johtaja.
Vahinkoperusteiset riskit sisältävät omaisuus- ja henkilövahingot,
joiden suojaksi konsernissa on olemassa vakuutuskäytännön mukaiset vakuutukset.
Esine- ja keskeytysriskien sekä työturvallisuusriskien kartoitusta ja hallintaa
on jatkettu yhteistyössä vakuutusyhtiöiden kanssa.
Vuodelta 2015 Saarioinen -konsernissa odotetaan kannattavuuden parantumista ja liikevaihdon lievää laskua. Investoinnit ovat edelleen poistoja pienemmät. Vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden odotetaan säilyvän hyvinä.