Saarioinen - vuosikertomus 2014

Brändit ja markkinointi

Saarioisten brändit olivat vuonna 2014 Saarioinen, Dronningholm, Saarioisten Eväs, Saarioisten Kartanon parhaat sekä Mamma-brändi Virossa. Jyväbroiler-brändi myytiin Atrialle alkuvuonna 2014.

Ruuan merkitys kuluttajille kasvaa edelleen. Ruuasta keskustellaan yhä enemmän, ja erilaiset ruokatrendit vaihtuvat kiihtyvällä tahdilla. Saarioisille on tärkeää olla mukana ajankohtaisissa ilmiöissä ja tarjota parhaita ratkaisuja kuluttajien tarpeisiin.

Premium-pizzoja ja valmiita kastikkeita 

Saarioinen jatkoi pizzamarkkinan uudistusta lanseeraamalla uusia premium-tuotteita. Elokuussa 2013 markkinoille tuodun Pizza Pronto -tuotesarjan lanseeraus jatkui keväällä 2014. Kätevänkokoiset ja laadukkaat Pizza Piccolo -tuotteet tuotiin kauppoihin syyskuussa. Pizza Pronto ja Pizza Piccolo -tuotesarjat ovat luoneet tuorepizzoille uuden laatuluokan muun muassa runsaan täytteen, selkeiden makujen sekä uudenlaisten, laadukkuudesta viestivien pizzapakkausten ansiosta.  

Pizzat ovat laatikkoruokien jälkeen Saarioisten toiseksi suosituin tuoteryhmä. Saarioinen toi ensimmäiset pizzat markkinoille yli 30 vuotta sitten, minkä jälkeen pizzoja on paistettu jo yli 600 miljoonaa kappaletta. 

Saarioisten Kartanon parhaat -tuotesarjaan lanseerattiin uudenlaiset valmiit lihakastikkeet. Kastikkeet ovat pitkään haudutettuja, ja niiden kanssa tarjottavaksi voi itse keittää esimerkiksi riisiä tai perunaa. Kastikkeet helpottavat arkea, mutta ne jättävät silti vapauden itse päättää lisukkeesta.

Maustetut majoneesit saapuivat kauppoihin huhtikuussa. Ne sopivat monipuolisesti erilaisiin ruokiin ja toimivat myös lisukkeena naposteltaville. Majoneesit kestävät lämmityksen.

Mediassa puhuttivat leikkeleiden fosfaatit. Saarioinen vastasi tähän keskusteluun tuomalla leivänpäällismarkkinoille Pikkukinkun ja Pikkukalkkunan, jotka on valmistettu ilman lisättyä fosfaattia. Myös tuotteiden suolapitoisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Leikkeleet ovat kooltaan pieniä ja sopivat etenkin lapsille.

Välipalojen syönti on lisääntynyt Suomessa viime vuosina, ja heti syötävien tuotteiden myynti on ollut kasvussa. Saarioisten Eväs-tuotesarjassa korostuvat erityisesti herkullinen makukokemus, ruokaisuus ja laadukkaat raaka-aineet. Vuonna 2014 sarja täydentyi uusilla maukkailla leivillä ja salaateilla.

Saarioinen kokeili täysin uutta livemainontaa

Alkuvuonna 2014 Saarioisten mainonnassa seikkailivat lapset. Iloiset ja rehelliset lapset kertoivat spontaanisti mielipiteitään tuotteista.

Saarioinen oli Putous-ohjelman pääyhteistyökumppani syksyllä 2014. Yhteistyössä kokeiltiin täysin uudenlaista livemainontaa. Putous-ohjelman mainoskatkoille tehtiin suorassa lähetyksessä improvisoituja mainoksia, joita ei ollut käsikirjoitettu etukäteen. Mainokset esitti nuorison suosima Justimus-ryhmä. 

Livemainoksia tehtiin kolme kertaa, ja ne saivat runsaasti huomiota myös sosiaalisessa mediassa. Putous-yhteistyö sai merkittävän huomioarvon ja vaikutti erityisesti nuorison mielikuvaan Saarioinen-brändistä.

Brändiuudistus alkoi 

Vuoden lopulla aloitettiin Saarioisten brändiuudistus. Uudistuksessa kirkastettiin Saarioisten brändilupausta ja suunnattiin uudelle mainonnan linjalle. Samalla alkoi laaja pakkausuudistus.

Elokuussa 2014 valmistuneen bränditutkimuksen (Inspirans) mukaan Saarioisilla on selkeä asema suomalaisten arjen pelastajana. Kuluttajat ovat kiireisiä ja stressaantuneita, mutta he kokevat silti huonoa omatuntoa arkensa helpottamisesta ruuanlaitossa. Tämä luo turhia paineita kiireisen elämän keskelle.

Saarioinen haluaa kannustaa kuluttajia ottamaan hiukan nykyistä rennommin ja käyttämään aikaansa asioihin, jotka ovat heille tärkeitä. Tätä viestiä kerrotaan Saarioisten uudella mainonnan linjalla. Uusi mainonta alkoi joulumainoksella. Joulu on Saarioisten tärkein sesonki, minkä vuoksi joulumainonta nähtiin hyvänä hetkenä aloittaa uuden viestin kertominen. Joulumainos voitti Kuukauden Parhaat Sekunnit -palkinnon.

Brändiuudistus alkoi loppuvuonna näkyä myös pakkauksissa. Pakkauksia modernisoidaan ja niihin tuodaan entistä enemmän kuluttajien kaipaamaa informaatiota esimerkiksi ravitsemuksesta, erikoisruokavalioista sekä valmistuspaikkakunnista. 

Pakkausuudistus alkoi vuoden lopulla 200 g:n klassikkopitsoista ja hampurilaisista, jotka saivat modernin ja nuorekkaan ilmeen. Uudistus jatkuu muissa tuoteryhmissä vuoden 2015 aikana.



Brandi kuva